דרושים מנופאים בנמל

תוכן עניינים

בשנים האחרונות הופנתה תשומת לב מיוחדת לתפקידם של מנופאים בכלל, ושל מנופאים בנמל בפרט. הנמלים מלאים בציוד הרמה והנפה כבד שיש להפעילו על ידי כוח אדם מיומן בלבד. הוא מיועד לשלל תפקידים כמו טיפול בספינות וגם במכולות הכבדות של המטענים שמייבאים ומייצאים. נוסף לכך, יש כלים הנדסיים כבדים מאוד שגם הם עובדים בשטח, כשהגדולים בהם הם מנופים ועגורנים בגדלים שונים. את כולם מתפעל כוח אדם מקצועי בלבד.

חשיבות ההכשרה והניסיון של המנופאים

דרושים מנופאים בנמל שקיבלו את הרישיון המתאים לאחר שעברו את הקורסים הייעודיים והצליחו לעמוד בהצלחה בדרישות. על המנופים להתמודד עם כל הטכנולוגיה המתקדמת שמותקנת בהם, עם העבודות המורכבות והרגישות שעליהם למלא ולכן כוח האדם שנוהג בהם ומתפעל אותם חייב להיות מיומן מאוד. ללא ניסיון מתאים, הכשרה והסמכה בדרגת רישיונות ספציפיים אי אפשר לעבוד על מנופים אלה. החוק מחמיר מאוד ואף הוחמר בשנים האחרונות לנוכח תאונות שגבו חיי אדם.

דרישות לאייש כוח אדם מקצועי בלבד

המשכורות של מנופאים בנמל נחשבות לטובות אולם חובה להיות בעל כישורים מתאימים לכך, משום שבנמלים המנופים הרבה יותר מורכבים מעגורנים ומנופים שמוצאים באתרי הבנייה. שם עליהם לפרוק ולטעון אוניות שלמות ולשנע מכולות בצורה מדויקת מאוד. יש להרים ולהוריד מכולות ומתקנים ולכן מי שמתחזק אותם ועובד אתם הם לא רק מנופאים כי אם גם מהנדסים, מפקחים ואנשי תפעול נוספים. בלי זה, אף מנוף לא יוכל לזוז ממקומו.

מנופאי מכולות ומחסנים

בדרך כלל, דרושים מנופאים בנמל שיעבדו בשני תחומים – ברציפים שלידם עוגנות אוניות ומהן משנעים מטענים, וגם בשטחי האחסון בנמלים שבהם מאחסנים את המכולות עד שהן משוחררות במכס על ידי העמילים. התפקידים מאוד טכניים ודורשים מיומנות ושליטה במקצוע ובפרטים, והם חשובים מאוד. מי שנבחר לתפקיד זה חייב להיות אחראי, מיומן מאוד טכנית ובעל דיוק, מקצועי מאוד וערני לכל תזוזה ולכל בעיה. הוא מתמודד עם כל מכולה ועם הנחתה המדויקת במקום הנכון.

שינוע ותאונות

הדרך שעושה המנופאי מהאונייה למחסן ולהפך, יכולה להיות ארוכה אבל תמיד תמיד מחייבת ערנות כל הזמן כדי לא לשמוט מכולה, כדי לא לדרוס או להתנגש בשום מתקן בדרך לשם. המנופאי מוריד ומעלה מכולות וחייב להיות מרוכז כל הזמן בפעולה. אנשי הצוות הטכני חייבים לדאוג לכך שהמנוף והציוד יהיו תמיד תקינים ומתוחזקים היטב כדי למנוע תאונות קשות. תאונות כאלה גובות חיים וגם גורמות לאובדן מטען שעולה כסף רב. לכן, חובה לבחור כוח אדם נכון.

מה עושה מנופאי?

מרגע שמנופאי בנמל מתיישב במנוף שלו, הוא מתחיל להניע אותו ליעד שנקבע לו באותו יום. זה יכול להיות מחסן המכולות והסחורות שאותן הוא אמור להעמיס ברציף על האונייה המיועדת לכך. זה יכול להיות ההפך, כאשר הוא צריך להוריד מכולות מהאונייה כדי לשנע את המטען שלה למחסנים שקולטים אותה. זה כולל גם הסעה של מנוף לפעמים ולא רק הנעת הזרוע מצד לצד. בכל מקרה, חוזק האחיזה של המכולה חייב להיות רב כדי למנוע נפילה ושמיטה של מכולה.

רישיון מנופאי והחמרת תקנות

הליך רישוי מנופאי הפך להיות מחמיר מאוד בשנים האחרונות בגלל ריבוי התאונות וחוסר המקצועיות שהראו מנופאים רבים. נוסף לכך, מנופאים חייבים לשמור על מספר שעות מסוים שאחריהן הם חייבים לנוח כדי למנוע רשלנות שנובעת מעייפות. לכך נוספות גם תקנות בטיחות מחמירות של עבודה בגובה רב ובעיקר בתנאי מזג אוויר קשים, ולכן לא כל אחד יכול לעבור את ההכשרה ואת הרישוי.

מגפון
אפי כץ מסביר בניית פרויקט תמא 38 והרעשים המסביב – החוק, המגבלות, ואיך ענב נדלן שמה לזה סוף

הבנייה במסגרת פרויקט תמ"א 38 מובילה להפקת הרבה רעש, דבר שמטריד הרבה אנשים, אך מצד שני הוא חיוני לביצוע העבודות. אפי כץ, מנהל ענב נדלן, מציג את המציאות של בניית פרויקט תמ"א 38 ואת ההשפעות שלה על הסביבה.

קרא עוד »